torsdag den 4. august 2011

Tips til Berlin

Berlin turen i sidste uge var skøn. Det regnede alle 3 dage - men vi fik udforsket byen og fandt mange skønne steder.
I det gamle Østberlin er der de skønneste farver - i form af mosaik på bygninger, skilte, fliser i undergrunden osv. Pastelfarverne gik igen flere steder :)


Vi tog udgangspunkt i den gratis shoppingguide "ein000 - eintausend Berlin" - og guiden kan anbefales. Her skal fremhæves hvilke steder jeg fandt bedst - plukket ud fra masser af butikker i guiden samt steder vi faldt over eller som jeg har tidligere har besøgt :)

Friedrichshain
Selvom det var her vi boede var det her vi tilbragte mindst tid.
Genbrugsbutikken Humana er et must hvis du er genbrugsfan! Her er flere etager med tøj og sko. Den ligger lige i rundkørslen hvor Frankfurter Allee bliver til Karl Marx Allee.
Det var her jeg købte den fantasktiske neon-grønne vintage jakke :)



Derudover kan det anbefales at slentre en tur på Karl Marx Allee. Der er hele vejen opsat info-tavler med billeder og historien om området da det var Østberlin.

Loppemarkedet om søndagen på Boxhagener Platz skulle være rigtigt hyggeligt - jeg har endnu ikke været der selv.

Mitte
Vi gik på Rosenthaler Strasse. Her kan butikken Calypso i nummer 23 med genbrugs sko i store mængder anbefales.
I nummer 17 ligger butikken Waahnsinn - en fantastisk butik med genbrug - både møbler, brugsting, tøj og sko. Jeg købte denne fine lille mælkekande. Der var også kopper og tallerkener - men jeg måtte holde mig tilbage pga. pladsmangle i min kuffert :)


Vi var ved Gedenkstätte Berliner Mauer ved Bernauer Strasse 111. Her findes et stykke af "Ingenmandsland" fra dengang Berlin var delt i Øst og Vest. Fra U-bahn stationen Bernauer Strasse og til Bernauer Strasse 111 går man langs en park hvor der bla. er mindeplader for folk der har mistet livet i flugforsøg fra Øst til Vest.
Her føler man historien tæt på - selvom det nu er 22 år siden muren faldt.


Prenzlauer Berg
Hele området bør udforskes :) Som tidligere nævnt er en del af genbrugsbutikkerne lidt dyre. Men mange er helt klart et besøg hver. (Og ordet genbrugsbutik bruges her ikke som jeg ville bruge det derhjemme - det er butikker med det formål at tjene penge - og ikke til et godt formål.)

I Eberswalder Strasse ligger Stiefelkombinat i nummer 21/22. Den ene butik med tøj/sko og andet til mænd - den anden til kvinder. Her er VIRKELIGT mange sko :) Og rigtig mange fine kjoler, nederdele osv. Også en genbrugs-himmel :)

I Stargarder Strasse besøgte vi No socks no panties i nummer 10. En lille genbrugsbutik med mange fine tasker - det var her jeg købte den grønne clutch. Tøjet syntes jeg ikke var noget særligt.

Også butikken Trafläche på Pappelallee 10 skal nævnes som en fin genbrugsbutik.

Kreuzberg
Vi tog til Kreuzberg for at finde et loppemarked der skulle ligge på Marheineplatz. Vi fandt det desværre ikke :( Til gengæld ligger der et super hyggeligt madmarked der. Hvor de fleste boder på den ene side sælger ud af deres varer og på den anden side har en bardisk hvor man kan sidde og nyde lækkerierne :)

Da vi alligevel var i området gik vi en tur ad den hyggelige Bergmannstrasse. I nummer 102 i baggården ligger endnu en kæmpe genbrugsbutik - Kleidermarkt. KÆMPE!! Her fandt jeg denne yndige pink sag - som min kæreste hader! Den røg med hjem med planer om at sy den om - og evt. at fjerne 80´er pufærmerne :)


Når man kommer op ad undergrunden på Gneisenaustrasse ligger der en fin lille lampeforretning. Her sælges brugte designer lamper - og enkelte møbler og fine fine FINE :) vægure. Faldt for en - men med en pris på over 100 Euro slog jeg ikke til.

Schöneberg
Hvis man står af undergrunden ved Wittenberg Platz - så ligger der et skønt konditori/delikatesseforretning lige overfor stormagasinet KaDeWe. Det hedder Lindner - og jeg fandt på denne tur ud af, at det er en kæde. De har de skønneste kager og et lækkert udvalg af frokostretter man kan tage med - og f.eks. spise i det nærliggende Tiergarten.


På Kurfürstendamm ligger Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche. Endnu en af de mange steder i Berlin hvor man føler byens tunge historie. I den bevarede del af kirken er der nogle fantastisk flotte mosaikker.


Og når man er på Kurfürstendamm kan man lige tage nogle af High-street butikkerne hvis man er blevet træt af genbrug :)

En fantastisk tur til Berlin - hvor jeg opdagede masser af butikker jeg ikke kendte. Næste gang jeg skal derned vil jeg gerne bestille noget solskin :)

Hilsen Tina

2 kommentarer:

  1. TAK fordi du lige skrev på mit indlæg om tips til Berlin, og tak for disse gode beskrivelser, det bliver jo super let at planlægge med alle de tips :o) Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Det var så lidt Lisbeth :)

    SvarSlet